

"זהו צמח שבה בעת יש בו פשטות, כלומית, כשל גידול, שולי הצומח, פרא על אי-תנועה וגדרות מוזנחות, אך גם איזו יוקרה מלכותית הבאה לידי ביטוי בצבע הסגול העז של עליו." (י.ה.)
"זהו צמח שבה בעת יש בו פשטות, כלומית, כשל גידול, שולי הצומח, פרא על אי-תנועה וגדרות מוזנחות, אך גם איזו יוקרה מלכותית הבאה לידי ביטוי בצבע הסגול העז של עליו." (י.ה.)
"הופעתם של העלים על הרקע הלבן מעלה על הדעת סדק, שבר, אולי אפילו מזוזה, והם מהווים שלב חדש של עידון וזיכוך בתוך מכלול יצירתו של אהרון." (י.ה.)
"הופעתם של העלים על הרקע הלבן מעלה על הדעת סדק, שבר, אולי אפילו מזוזה, והם מהווים שלב חדש של עידון וזיכוך בתוך מכלול יצירתו של אהרון." (י.ה.)

על פי האגדה, היהודים שגלו מארצם וחיים כזרים סתגלניים בכל מקום, נושאים בנדודיהם את עונשו של קין. בימי הביניים, עובה המיתוס באנקדוטה בדויה אודות יהודי אחד שגרש את ישו בדרכו לגולגולתא וישו בתורו קיללו שינדוד לנצח. כך או כך, אלו הם היהודים: אין להם בית והם זרים בכל מקום. תוך דור או שניים הם נראים כבני המקום ומוצאים לעצמם נישה אקולוגית - אם ניתן לומר כך, בתוך הסדר החברתי כלכלי שבו הם מתארחים.
הצמח קיבל כנראה את שמו כי מיוחסות לו התכונות של סתגלנות ונוודות. אין לי מושג אם זה מחזיק מים מבחינה בוטנית אבל כמטאפורה זה יפה. זהו צמח שבה בעת יש בו פשטות, כלומית, כשל גידול, שולי הצומח, פרא על אי-תנועה וגדרות מוזנחות, אך גם איזו יוקרה מלכותית הבאה לידי ביטוי בצבע הסגול העז של עליו.
ציוריו של ארז אהרון מבודדים את העלים האלו, הופכים אותם לממצא מעבדה, מניחים אותם על רקע ניטרלי ותאורה אופטימלית. הם "ריאליסטיים" אבל מתפקדים כמעט כמו ציור מופשט ובו כתם סגול-ירוק אחד בליבו של משטח בהיר, ריק ועמום. הצל שלהם מזכיר לנו שזה חלל ושיש פה נפח ואשליה. הציור הריאליסטי, מהתבוננות, של מטאפורות עדינות למציאות הישראלית, עלה זית תלוי על בלימה, פרח ללא שורש מודבק לקיר וכן הלאה, הוא סימן היכר של ארז אהרון. מי שלמד הן במדרשה לאמנות בבית ברל וגם תחת ישראל הירשברג בג'רוזלם סטודיו סקול, משלב בעבודותיו את המחשבה על אמנות כהתבוננות מדיטטיבית, תרגילית ושקטה והן את המחשבה על אמנות המגיבה למציאות.
ציורים אלו של עלי היהודי הנודד אינם רומן עב כרס, או אפילו פואמה. הם שיר הייקו, קוואן, הופעתם של העלים על הרקע הלבן מעלה על הדעת סדק, שבר, אולי אפילו מזוזה, והם מהווים שלב חדש של עידון וזיכוך בתוך מכלול יצירתו של אהרון.
יונתן הירשפלד, נובמבר 2023






